Af Kurt Høy farmaceut
Folk skal kunne gå på apoteket og få klar information og
vejledning om rygestop. Men der er desværre ikke oceaner af tid til hver kunde,
så derfor er det en god idé at have en gennemtænkt plan for vejledning
klar.
Vejledning på apoteketDer er tre forhold, som er karakteristiske for rygeafvænning på apoteket:
Rygestop er andet end nikotinerstatningNår kunderne kommer på apoteket, har de nok besluttet sig for et rygestop, men de ved som oftest ikke særligt meget om hvordan, de skal gribe det an. Nogle tror endda, at ved at købe nikotinprodukter, forsvinder deres trang til at ryge, og at de så bare stopper med at ryge.En megen væsentlig del af rådgivningen består derfor i at fortælle kunden, at nikotinprodukter kun er et hjælpemiddel til at holde op med at ryge. Desuden er det vigtigt, at bruge tid på at sammensætte, hvilke nikotinprodukter den enkelte kunde har behov for, og især om hvordan de skal anvendes. Derudover forsøger jeg altid at give nogle gode råd i forbindelse med rygestoppet. Hvis kunden er holdt op, bruger jeg også tid på at rådgive om, hvordan han kan fastholde rygestoppet.
De bedste rådNår tiden er begrænset, betyder det, at man bliver nødt til at gøre sin rådgivning effektiv.Som rådgiver bliver du nødt til at fastholde samtalen i et spor, hvor du får de nødvendige informationer til din rådgivning og undgår unødvendig snak. Det er en god idé at have en række forskellige gode råd liggende parat i dit baghoved. Du kan så i hver enkelt situation anvende den rådgivning, som nu er passende. Sørg for, at din rådgivning er til at forstå. Brug gerne billeder eller såkaldte punchlines. Spørg løbende om kunden har forstået budskabet. Sørg for at samle op på, hvad der gik godt, og hvad der gik skidt i samtalen til senere brug.
Afhængighed er et stort problemDet har i den senere tid været diskuteret om afhængighed af nikotinprodukterne er et problem. Jeg ønskede derfor selv at få et overblik over problemets omfang. Kort tid efter nytår spurgte jeg derfor alle kunder, der købte nikotinprodukter, om, hvor lang tid de havde brugt produktet.Det viste sig, at cirka 80 procent af alle, der købte tyggegummi, havde brugt det i ni måneder eller mere. De kunder der var blevet afhængige af tyggegummi, så deres afhængighed som et så stort problem, at det betød mindre for dem om de røg eller brugte tyggegummi. Flere af patienterne havde også røget i perioder. Der var endda enkelte, der overvejede at gå i behandling med det nye rygestopprodukt, et bupropion præparat, for at slippe ud af deres afhængighed. På den baggrund ser jeg afhængigheden som et problem, især da risikoen for tilbagefald tilsyneladende er så stor. Det har desuden fået den konsekvens, at jeg tilrettelægger rygestoppet efter dette, så kunden kender risikoen ved produkterne. |